maanantai 21. toukokuuta 2018

Tietoliikenne termejä

1a. HTTP
b. SMTP-sähköposti
c. Doom (fps peli)
d. HTTPS
e. BOOTPS
f. FTP
g. Battlenet työpöytä sovellus: TCP 80,443,1119 ja samat UDP:na
    Steam Client: UDP 27000-27015, 27015-27030, 27031-27036, 4380
    TCP: 27036-27037

2. Kyllä palomuurin kautta voi estää porttien kautta kulkevan liikenteen.

3. OSI- malli eli Opoen systems Interconnection Reference Model kuvaa tiedonsiirtoprotokollien yhdistelmän seitsemässä kerroksessa.

a) Fyysiken kerros (Physical layer), joka määrittelee tiedonsiirron fyysisen median, kuten sähkökaapelin, valokuidun tai radioaaltojen yli, "siirtää yhden bitin"

b) Siirtoyhteyskerros tai siirtokerros (Data Link Layer), joka kehystää ylempien kerrosten tietoliikennepaketin fyysisen kerroksen siirtoa varten.

c) Verkkokerros (Network layer), joka välittää ylempien kerrosten tietoliikennepaketeja tietokoneiden välillä, tarjoten päästä päähän yhteyden erilaisten verkkoratkaisujen ylitse.

d) Kuljetuskerros (Transport layer), joka huolehtii siitä, että paketit tulevat perille ja että ne järjestetään oikeaan järjestykseen. Myös vuonhallinta on kuljetuskerroksen tehtävä.

e) Istuntokerros (Yhteysjakso, Session layer), joka huolehtii useiden yhdessä yhteydessä kulkevien istuntojen multipleksoinnista.

f) Esitystapakerros (Presentation layer), joka vastaa muun muassa eri merkistökoodauksien yhteensovittamista.

g) Sovelluskerros ( Application layer), jota (käyttäjälle näkyvät) sovellukset käyttävät viestintään.

4. EEE 802.11 on IEE:n standardi langattomille WLAN-lähiverkoille.

5. CSMA/CA (lyhenne sanoista Carrier sense Multiple Access With Collision Avoidance) on tietoliikenteen siirtotien varausmenetelmä, jolla useat lähettävät tietokoneet jakavat samaa siirtotietä. CSMA/CA on perinteinen IEEE 802.11- verkkojen (WLAN) tapa jakaa verkko käyttäjien kesken.

CSMA/CA eroaa Ethernet- verkkojen CSMA/CD- tekniikasta siten, että se perustuu törmäyksien estämiseen. Tämä tapahtuu lähettämällä siirtotien varaava signaali ennen varsinaista dataa.

6. Half duplex järjestelmässä molemmat osapuolet voivat kommunikoida keskenään, mutta ei samanaikaisesti.

7. Full duplex järjestelmässä molemmat osapuolet voivat kommunikoida yhtäaikaa keskenään.

8
a) 99.9% ajasta WLAN on half duplex.
b) 3G ja 4G ovat half duplexseja.

9. ARPANET (Advanced Research Projects Agency Network) oli Yhdysvaltain sotilaallista tutkimusta varten vuonna 1969 perustettu, vuodesta 1983 lähtien TCP/IP- protokollaa käyttänyt tietoverkko, josta kehittyi internet.

10. TCP/IP (Transmission Control Protocol / Internet Protocol) on usean Internet- liikennöinnissä käytettävän tietoverkkoprotokollan yhdistelmä. IP- protokolla on alemman tason protokolla, joka vastaa päälaitteiden osoitteistamisesta ja pakettien reitittämisestä verkossa. Sen päällä voidaan ajaa useita muita verkko- tai kuljetuskerroksen protokollia, joista TCP-protokolla on yleisin. Se vastaa kahden päälaitteen välisestä tiedonsiirtoyhteydestä, pakettien järjestämisestä ja hukkuneiden pakettien uudelleenlähetyksestä. Vaikka TCP/IP- protokollaperheeseen kuuluu monia muitakin protokollia, pääosa liikennöinnistä tapahtuu TCP-yhteyksinä IP-protokollien päällä. Tämän takia protokollaperhe yleensä tunnetaan nimellä TCP/IP.

Muita protokollia UDP, SCTP, RTP, ICMP, DHCP, DNS.

11. Parikaapelin max. pituus noin 100m.

12. Valokuitukaapelin max. pituus 40km.

13. CAT5 kaapeli on verkkokaapeli.

14.
a) U/UTP on Suojaamaton yhteen kieretty pari.
b) S/FTP Palmikkosuojattu foliosuojattu yhteen kieretty pari.     
c) F/UTP  foliosuojattu suojaamaton kieretty pari.

15. Reititin on tietoverkkoja yhdistävä laite.

16. Kytkin on elektroniikan tai yleisesti sähkövirtapiirin komponentti, joka kytkee tai katkaisee sähkövirtapiirin sähkövirran tai ohjaa virran tiettyyn piirin. On olemassa mekaanisia, sähkömekaanisia ja elektronisia kytkimiä.

Sähköisesti ohjattua kytkintä kutsutaan releeksi tai kontaktoriksi.


17. Hubi eli keskitin: Tietoliikennetekniikassa käytetty verkon komponentti, joka ottaa signaalin vastaan ja lähettää sen edelleen muuttamattomana.

18. Palvelimella tarkoitetaan tietoliikenteen yhteydessä tietokoneessa suoritettavaa palvelinohjelmistoa sekä tälläistä ohjelmisto suorittavaa tietokonetta.

19. Voi esim. voin tehdä pelipalvelimen .

20. Nokia, Google, Samsung.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti